Zelf je standkachel inbouwen? Bekijk onze handleidingen Diesel, LPG Gas

Zelf een standkachel inbouwen (handleiding)

Een kleine cv-ketel die je overal kunt plaatsen. Onze standkachels zijn niet moeilijk te monteren. Maar als je zeker wilt zijn dat de montage zonder problemen verloopt, raden wij aan om het door een specialist te laten doen. Daarbij nemen de standkachels weinig ruimte in beslag. Elke ruimte is anders, dus ga voordat je overgaat tot de aanschaf van een standkachel goed na wat voor standkachel je nodig hebt. Het vermogen is ook belangrijk want niet iedereen gebruikt standkachels met dezelfde intensiteit of duur.

Allereerst, welke standkachel is meest voor u geschikt?

Dit is echter een advies, in de praktijk zal er meer mogelijk zijn. Hieronder laten wij zien wat de meest voorkomende inbouw keuzes zijn.

blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank

Motorvoorverwarming 220V (radiatorvloeistof verwarming)

Motorverwarming Diesel (radiatorvloeistof verwarming)

Instant heaters 220V

LPG Geiser

Standkachel advies tabel schema

Voor de Mercedes Sprinter L1H1 t/m L2H2 / Renault Master L1H1 t/m L2H2 / Opel Movano L1H1 t/m L2H2 / Opel Vivaro L1H1 t/m L2H2 adviseren wij de Diesel Verwarming van 2kW en niet de 5kW. Dit is vanwege de verstopping die kan plaatsvinden zodra de kachel niet goed door kan branden. Het steeds opstarten, flink blazen en afslaan. Het is beter om geleidelijk de kachel 10 tot 20 minuten te laten blazen om de ruimte warm te krijgen.

Wat voor soort standkachel verwarming wilt u inbouwen?

Handleiding: 2kW en 5kW diesel standkachel verwarming zelf inbouwen

Nederlandse handleiding voor diesel standkachels

We gaan onze installatie uitvoeren bij de meest geïnstalleerde bestelbus van Nederland. De Mercedes Sprinter H2L2.

Installatie volgorde

De basiswerking van een standkachel

Het basisprincipe van een standkachel is dat er geen verbrandingslucht in het voertuig komt. Bij 1 wordt koude lucht in de camper aangezogen en bij 8 komt deze er verwarmd uit. De verbrandingslucht wordt van onder de camper aangezogen en uitgeblazen. Het is dus een gescheiden systeem.

blank
Stap 1. Bepaal waar je standkachel geplaatst gaat worden. Wij gebruiken in ons voorbeeld een Mercedes Sprinter / VW Crafter

De meest voorkomende plaatsing is onder de bijrijdersstoel / bank. Veelal wordt de kachel ook geïnstalleerd in het zit meubilair. Let hierbij wel op dat de kachel erg heet kan worden. Een locatie waar u met uw voeten zit lijkt misschien aantrekkelijk in de winter maar de temperatuur kan in korte tijd flink oplopen (tot wel 109 graden!).

In de meest ideale situatie is er al een diesel standkachel aanwezig, (bijv. Webasto) die vervangen mag worden. Hierdoor kunt u dan de oude brandstof leiding gebruiken (aanzuig / diesel toevoer). Zodra deze reeds gemonteerd is, behoud dan dezelfde plaats aan om de standkachel te vervangen. Met de bijgeleverde slangen kunt u deze hierop aansluiten.

Mercedes Sprinter W906 kan via radio frequentie worden gediend. En hoeft niet direct in het zicht te zitten (plaats deze op zithoogte voor de ideale temperatuur meting).
Mercedes Sprinter W906 kan via radio frequentie worden gediend. En hoeft niet direct in het zicht te zitten (plaats deze op zithoogte voor de ideale temperatuur meting).
Onder de bijrijdersstoel is vaak genoeg ruimte (het bedieningspaneel kan beter niet direct naast de kacheluitvoer worden gemonteerd).
Onder de bijrijdersstoel is vaak genoeg ruimte (het bedieningspaneel kan beter niet direct naast de kacheluitvoer worden gemonteerd).
Maximale temperatuur direct uit de luchtslang kan wel 109 graden worden.
Maximale temperatuur direct uit de luchtslang kan wel 109 graden worden. Gemeten bij een 5kW standkachel.
Stap 2. Keuze: aansluiten op de brandstoftank of het bijgeleverde 5L/10L tankje

Het verbruik van een 5kW diesel standkachel is door ons gemiddeld gemeten op 0,20L diesel per uur (continue aan). Het bijgeleverde tankje van 5L zou voldoen voor +/- 25 uren continue verwarming. Echter kan de standkachel met een aparte ‘diesel naald’ ook direct uit de brandstoftank gehaald worden. Hiervoor moet u de naald los bestellen aan de bovenkant van de dieseltank monteren. Wij kunnen de tankaansluiting ook voor u verzorgen, (dit kost gemiddeld €240) in een van onze werkplaatsen.

Knip de 49cm diesel opvoer op maat (deze moet 20% boven de bodem van de brandstoftank uitkomen). Hierdoor hebt u een veilige marge om nog naar een tankstation te rijden. U voertuigtank zal dus nooit compleet leeggezogen worden.
Knip de 49cm diesel opvoer op maat (deze moet 20% boven de bodem van de brandstoftank uitkomen). Hierdoor hebt u een veilige marge om nog naar een tankstation te rijden. Uw voertuig brandstoftank zal dus nooit compleet leeggezogen worden.
Ga nooit voor een t-stuk in de brandstofleiding. Het lijkt verleidelijk en een gemakkelijke oplossing maar er staat druk op deze brandstofleiding. Standkachels zijn daar niet tegen bestand voor. De bijgeleverde dieselpomp moet namelijk de brandstof aanzuigen.
Ga nooit voor een t-stuk in de brandstofleiding. Het lijkt verleidelijk en een gemakkelijke oplossing maar er staat druk op deze brandstofleiding. Standkachels zijn daar niet tegen bestand voor. De bijgeleverde dieselpomp moet namelijk de brandstof aanzuigen.
De 5 liter brandstof tank wordt meegeleverd incl. schroeven om de tank te monteren (zie middelste 2 vakken). Deze set is gemaakt om kant en klaar te werken.
De 5 liter brandstof tank wordt meegeleverd incl. schroeven om de tank te monteren (zie 2 middelste vakken). Deze set is gemaakt om kant en klaar te werken.
Stap 3. Gaten boren voor onderkant (de brandstof + verbrandingslucht uitvoer)

De gekozen standkachel voor dit model is de 2kW en is dus iets kleiner als een 5kW model.

1. Controleer of de standkachel past op de door u gekozen plek, (plaats de unit met de uitlaat tijdelijk naar boven).
2. Teken de gaten af met het bijgeleverde hitte beschermende profiel, (deze wordt later nog gemonteerd).
3. Controleer de onderkant op kabels of leidingen en boor de gaten.
Stap 4. Monteer de het hitte beschermende profiel met de bijgeleverde schroeven
Stap 5. Maak 2 luchtgaten aan de binnenkant (koude lucht inlaat en warme lucht uitlaat)
1. Teken een gat voor de uitvoer en lucht inlaat (hier wordt de koude lucht aangezogen). Pas de luchtslang of deze hoek haalbaar is (buigbaarheid testen).
2. Boor de gaten en geef de kachel een directe lucht invoer mogelijkheid. Dit zorgt ervoor dat er geen lucht met veel kracht aangezogen hoeft te worden.
Scherpe rand afwerken met deurbescherming
Scherpte ijzeren rand is afgewerkt met een autodeur beschermstrip.
Stap 6. Plaats de stroomkabel voor het pompje door het gat (en monteer hierna de standkachel!)
1. Klik de plug-en-play verbindingen aan elkaar en laat de pompconnectie door het kleine gat naar beneden zakken (naast de luchtinlaat).
2. Draai de bouten aan vanuit de onderkant, (zorg dat iemand u kan helpen die de schroeven in de bus vasthoudt).
Stap 7. Brandstof toevoer aansluiten

Mocht u zelf de brandstof aansluiting op de tank willen maken i.p.v. het bijgeleverde 5L tankje. Dan heeft u een extra module nodig. Zorg dat de tank leeg is, (liefst minder dan 15% brandstof). Zodat u de brandstoftank makkelijk onder u voertuig uit kunt tillen. Let op: dit is specialistisch werk en wij adviseren om dit niet zelf te doen.

1. Hier hebben wij bij de werkplaats in Maasbree al een brandstofaansluiting op de tank laten monteren.
2. Plaats de brandstof filter tussen de leiding
Een veel gemaakte fout, is de brandstof filter in de verkeerde richting monteren. De zwarte brandstofslang levert de brandstof. De filter had dus andersom moeten zitten. Brandstof komt via de doorzichtige kant erin en gaat er via de blauwe kant uit.
Een veel gemaakte fout, is de brandstof filter in de verkeerde richting monteren. De zwarte brandstofslang levert de brandstof. De filter had dus andersom moeten zitten. Brandstof komt via de doorzichtige kant erin en gaat er via de blauwe kant uit.
Stap 8. Diesel filter monteren zonder extra geluiddempende plug (optioneel)
1. Sluit de 12v kabel aan op brandstofpomp, (de 12V aansluiting is de uitgang van de pomp en moet dus naar boven wijzen).
2. Plaats de brandstofpomp altijd in een hoek van 25 graden omhoog. Dit voorkomt dat de pomp niet goed omhoog kan pompen en sluit de kabel aan op de kachel.
blank
Stap 9. Aansluiten van de luchtaanzuiging (plaats deze richting de voorkant van het voertuig)
Het open gat bij de kabel is de lucht TOEVOER. Hier mag deze op aangesloten worden.
Het open gat bij de kabel is de lucht TOEVOER. Hier mag deze op aangesloten worden.
Stap 10. Aansluiten van de verbrandingslucht uitgang (plaats deze richting de achterkant van het voertuig)
Stap 11. Controleer het water gaatje, deze moet naar onderen gericht zijn zodat dit uit de uitlaat kan druppelen
In Europa moet de uitlaat sinds enkele jaren naar beneden gericht zijn (dit om minder overlast te veroorzaken).
In Europa moet de uitlaat sinds enkele jaren naar beneden gericht zijn (dit om minder overlast te veroorzaken).
Stap 12. Aanzuigen van de brandstofpomp (handmatig)

De beste manier om de brandstof aan te zuigen, is om dit eerst handmatig met de mond te doen. Zodat er brandstof in de slang zit. Het helpt als u tank inmiddels volledig is gevuld. Dit zorgt ervoor dat het gemakkelijker te bereiken is m.b.t. het aanzuigen. het aanzuigen kunt u ook volledig elektrisch doen via de aanzuigmodus op het LCD scherm. Dit staat iets verder beschreven. Maar dit is vooral bedoeld om de brandstof omhoog te pompen (het pompje tot aan de kachel). Het te lang pompen zonder brandstof, kan zorgen voor een defect aan de pomp (omdat hier vloeistof in moet zitten om goed te functioneren). De automatisch aanzuiging vindt u bij stap 17.

blank
Er is te weinig brandstof in de slang met luchtbellen.
Error 06 op de standkachel omdat de leiding niet was aangezogen en er geen brandstof bij de pomp aanwezig was. Error code 06 - Brandstof tekort
Error 06 op de standkachel omdat de leiding niet was aangezogen en er geen brandstof bij de pomp aanwezig was. Error code 06 - Brandstof tekort.
Stap 13. Het LCD scherm monteren

Het beste is als het LCD paneel niet met dubbelzijdige tape maar met kit wordt gemonteerd. Hierbij blijft deze ook vast zitten en maakt het indrukken van de knoppen prettig.

blank
Het beschermlaagje mag nu van het gemonteerde LCD paneel verwijderd worden.
blank
Door een gaatje te boren kan de kabel weggewerkt worden achter het paneel.
Stap 14. Aansluiten van de elektriciteit (12V kabel)

De gehele elektrische kabelset is plug-en-play voor gemonteerd en kan maar op 1 enkele manier verbonden worden. In de bijgeleverde kabel aansluiting voor de +/- dient u deze direct aan te sluiten op de accu of 12V stroomnet. Als u de kabel wilt verlengen dan heeft u 15A kabels nodig. Voor 12V met een lengte van 2m is dit een kabeldikte van 2.5mm2. De kachelset heeft al een 15A zekering voor gemonteerd (CE vereiste). Bij het starten/gloeien van de kachel kan deze tot gemiddeld 12 Ampère oplopen.

Voor mensen die op de camping staan ingeplugd en zich afvragen of 12A niet teveel is op een walstroom (die vaak afgezekerd zijn op 6A 220V). Maakt u zich geen zorgen: de walstroom van de camping is op 220V 6A (dus geen 12V!). 

Plug-and-play kabels welke niet fout gemonteerd kunnen worden (op de +/- na!).
Plug-and-play kabels welke niet fout gemonteerd kunnen worden (op de +/- na!).
De standkachel heeft reeds een 15A zekering in de set aanwezig. Dit zijn universele zekeringen welke ook in de auto's / campers worden gebruikt.
De standkachel heeft reeds een 15A zekering in de set aanwezig. Dit zijn universele zekeringen welke ook in de auto's / campers worden gebruikt.
Stap 15. Het afkitten van de bodem (hittebestendige kit)

Om jezelf bij een windstille dag volledig te beschermen tegen uitlaatgassen en dampen adviseren we om de bodem nog even af te kitten. Laat de kit minimaal 1 dag drogen voordat u de standkachel gaat aanzetten. Het zal verleidelijk zijn om het toch even vluchten te willen testen. De droogtijd is afhankelijk van welke soort u gebruikt.

Afkitten met Bison openhaard kit (of andere hittebestendige kit)
Afkitten met Bison openhaard kit. (of gebruik een andere soortgelijke hittebestendige kit)
Gasuitlaat afkitten en de overige doorgangen
Gasuitlaat afkitten en de overige doorgangen
De standkachel is afgekit zodat er geen lucht meer van buiten naar binnen kan worden gezogen.
De standkachel is afgekit zodat er geen lucht meer van buiten naar binnen kan worden gezogen.
Stap 16. De kachel aanzetten en de tijd instellen

De correcte tijd instellen. Druk op de settingsknop. Hier kunt u de digitale tijd ’00:00′ in aanpassen. Ga met de pijltjes naar het juiste cijfer. En druk op OK vervolgens de volgende enzovoort. Na de laatste mag u 8 seconden wachten totdat deze teruggaat naar het hoofdmenu. De tijd is nu ingesteld.

blank
Settingsknop
blank
Pijltjes
Stap 17. De kachel laten pulseren (brandstof automatisch oppompen)

Start eerst zonder de verbrandingsmotor, dit is puur om de pomp in te schakelen en de brandstof omhoog te brengen. Druk tegelijkertijd de ‘settings’ en ‘pijl omlaag’ knop. Nu verschijnt er een pomp icoontje. Druk eenmalig op de bovenste knop. “H oN” (aan) begint nu. Zodra de diesel zichtbaar bij het pompje komt (dit zie je in de brandstofslang) mag je deze op “H oF” zetten met het omhoog pijltje en wachten totdat deze terugkeert. De diesel is nu aangezogen en kan veilig worden gestart.

blank
Druk deze 2 knoppen in om in het aanzuig menu te komen.
blank
Het pulseren is aangezet door op een van de pijltjes te drukken.
blank
Zodra het pulseren klaar is (dit moet u handmatig controleren bij de brandstofslang) kunt u deze weer op H oF zetten. Hierna wacht u weer enkele seconden totdat deze terug gaat naar het hoofdmenu,
Stap 18. Het LCD scherm instellen op automatische temperatuur (op Celsius)

Diesel standkachels blazen standaard een instelde warmte af. Deze warmte is bij een 5kW kachel tussen de 1.0 en 5.0 kW instelbaar met het teken Hz. 2.5 Hz betekend dat de kachel continue 2 kW zal gebruiken en blazen. Echter is het veel gemakkelijker om de kachel dit automatisch te laten regelen en de ruimte te verwarmen op basis van de temperatuur. De modus kan eenvoudig gewisseld worden door de OK knop en het bovenste pijltje tegelijk in te drukken (inhouden is niet nodig).

1. Druk op de OK en BOVENSTE knop tegelijkertijd
2. Automatische graden Celsius is nu ingesteld.
Eenmaal op deze modus kun je met de pijltjes de temperatuur instellen. Het is een eenmalige wissel.
Eenmaal op deze modus kun je met de pijltjes de temperatuur instellen. Het is een eenmalige wissel.
3. Herhaal de stap om weer naar vaste Hz te komen
Stap 19. Afstandsbediening voor de eerste keer verbinden

Houd de beneden knop 2 seconden ingedrukt op het LCD scherm totdat HFA verschijnt. Nu gaat het LCD scherm zoeken naar een remote controller. Druk op de AAN en OK knop tegelijkertijd van de afstandsbediening en houdt deze 2 seconden ingedrukt. Deze gaat zoeken en automatisch verbinding maken met LCD scherm. Zodra dit is gelukt kunt u het draadloze ontvangsticoontje te zien. Dit is een teken dat het succesvol is gekoppeld. Hierna hoeft u dit nooit meer te doen en herkennen de 2 apparaten elkaar.

blank
De verbinding is al gelukt (want het ontvangsticoontje heeft het volle aantal streepjes)
blank
De afstandsbediening hoeft niet aan te staan om het zoeken te starten.
Stap 20. Afstandsbediening taal aanpassen naar het Engels

Als de afstandsbediening uitstaat hoef je alleen maar de ‘OK’ knop 4 seconden lang in te houden. De taal veranderd dan automatisch naar de volgende taal in de lijst. Dat kan o.a. zijn Russisch, Chinees of Engels. Deze kachels worden wereldwijd ingezet en beschikken over steeds meer talen.

Chinese taal op de standkachel afstandsbediening is gemakkelijk aan te passen met één enkele handeling.
Chinese taal op de standkachel afstandsbediening is gemakkelijk aan te passen met één enkele handeling.
blank
Engelse taal is weer ingesteld op de afstandsbediening door 4 seconden de OK knop in te bouwen (de remote moet dit doen vanuit een zwart scherm).
Stap 21. De kachel aanzetten

Houdt de AAN knop 1,5 seconden ingedrukt. De eerste keer dat u de kachel aanzet, kan een hele boel witte rook aan de onderkant uitkomen. Dit is normaal, het betekend dat u de brandstofpomp te lang hebt laten pulseren en de overbodige brandstof onvolledig wordt verbrand. Laat de kachel minimaal 30 minuten draaien om alles netjes te laten verbranden.

Belangrijk is om te onthouden dat de stroom nooit verbroken mag worden terwijl de kachel draait. Wanneer deze wordt uitgezet gaat deze eerst afblazen. Als de kachel wordt uitgezet (stroom ontbonden) vóór dat deze heeft afgeblazen, dan gaat deze stuk omdat de warmte niet meer weg kan.

Stap 22. Foutcodes bij het installeren of in het gebruik

E-01

Toevoer: te laag voltage

Verhoog de stroomtoevoer

E-02

Toevoer: te hoog voltage

Verlaag de stroomtoevoer

E-03

Gloeispiraal fout

Loszittende of slechte verbinding met de gloeispiraal. Controleer de verbindingen of vervang de gloeispiraal.

E-04

Brandstofpomp fout

Controleer of de verbinding is gemaakt met brandstofpomp

E-05

Overhitting

Controleer of de temperatuursensor op de standkachel

E-06

Beveiligingsmodus

Controleer de magneet sensor bij de ventilator. Deze is wellicht verschoven en staat niet recht op elkaar.

E-07

Connectiefout

Controleer de kabels of deze goed aan elkaar verbonden zitten.

E-08

Vlam is uitgegaan

Controleer de toevoer en of er blokkades zijn. Is de dieseltank leeg?

E-09

Sensor fout

Controleer de 'plug' op mankementen of beschadigingen.

E-010

Startfout

Controleer of de brandstof bij de dieselpomp en standkachel komt.

Vereist: plaats altijd een koolmonoxidemelder*

Stap 23. Waar plaats ik een koolmonoxidemelder in een camper/caravan of boot?

In een camper/caravan of boot dient u de koolmonoxidemelder bij voorkeur dichtbij uw slaapplaats te plaatsen (op slaaphoogte!). Als u in de ruimte slaapt waar ook een verbrandingstoestel staat, plaats de koolmonoxidemelder dan zover mogelijk er vandaan en zeker nooit direct boven het verbrandingstoestel. Wat heel belangrijk is om rekening mee te houden voor de aankoop van de koolmonoxidemelder is dat deze wel geschikt is om in caravan/camper of boot te gebruiken. Een koolmonoxidemelder, ook wel CO-melder genoemd, detecteert giftige, geur-, smaak- en kleurloos koolmonoxide. Verwar een CO-melder niet met een CO2-melder. CO2 is namelijk geen koolmonoxide, maar koolstofdioxide. Bij een gevaarlijke CO-concentratie geeft de melder een luide melding en voorkomt zo een mogelijke CO vergiftiging.

blank
In een leef- of werkruimte (waar absoluut niet geslapen wordt). De 3Gas+ melder kan op deze manier de gassen van boven en beneden meten op de veilige hoogte waar u werkt en lucht inademt. 30cm vanaf de grond (volgens veel handleidingen) is daarom NIET aan te raden. Dit is de veilige installatie.
blank
In een slaapkamer (incl. camper of boot/yacht) altijd op slaaphoogte. Sommige gassen gaan namelijk van boven naar beneden. Terwijl andere giftige gassen van de vloer omhoog komen (zwaarder dan de lucht).

Aankoop advies: 3Gas+ melder

* Informeer bij uw leverancier van de koolmonoxidemelder voor een specifieke installatie. Ons advies is de 3Gas+ camper monoxide detector (Detecteert Bedwelmende gassen, Koolmonoxide, LPG, propaan- en/of butaangas).

Ook interesse in een zelf inbouw diesel standkachel? Maak uw keuze

Bij twijfel bezoekt u altijd een gecertificeerde Webasto monteur/werkplaats om de set te laten installeren.